Thalía Gochez, Lillian in her neighborhood, 2019, © Thalía Gochez

Slava Mogutin, Ilya (Gucci), 2001, © Slava Mogutin

Lin Zhipeng (aka No.223), Clover, 2018 © Lin Zhipeng (aka No. 223)

Carlota Guerrero, Motomami, 2022, © Carlota Guerrero

The exhibition HYPERIMAGE in our »THE GÄLLERY – Raum für Fotografie« commemorates Rolf H. Krauss (1930–2021), whose important collection of ‘Art with Photography’ was acquired by the Staatsgalerie Stuttgart in 1989. Most of the approximately 350 works are not stand-alone photographs but compilations of photographic images into ‘new, overarching units.’ The art historian Felix Thürlemann coined the term ‘hyperimage’ for these calculated groupings of selected images. Although hardly a new phenomenon – indeed, the practice can be traced back to antiquity – curated ensembles of linked images are one of the defining hallmarks of the digital image culture of today.

By the mid-1960s, many conceptual photographers, whose work Krauss collected, programmatically rejected the idea of the stand-alone image. Conceptual artists questioned the nature of art and renounced the traditional forms of painting and sculpture as the ultimate fetishes of capitalist commodity society. At that time, photography was not yet fully recognised by the art market and could thus lay claim to the hip counter-cultural cachet of being anti-art. It was in this context that many artists discovered the special potential of photographic images to form hyperimages and embarked on a thorough exploration of the various possibilities of grouping photographs into new units of meaning.

On display are works by Helena Almeida, Monika Baumgartl, Bernd und Hilla Becher, Gilbert & George, Rebecca Horn, Nikolaus Koliusis, Rolf H. Krauss, Dennis Oppenheim, Helmut Schweizer, Katharina Sieverding and Dolores Wyss.

Tickets

7€ / 5€ incl. Sammlung und »Tense Conditions«

6,50€ / 4,50 € without Sammlung und »Tense Conditions«

Erkunden Sie die Exponate in unserer Sammlung digital

Next exhibitions in »THE GÄLLERY – Raum für Fotografie«

17.3.23 – 9.7.23: Alison Knowles

28.7. – 10.9.23: Sommerspiel. Klasse Roggan

Autumn 2023: Best of Dokumentarfotografie. Förderpreise der Wüstenrot Stiftung

With kind support of

Programmhighlights

Wochenende der Graphik

Als empfindliche »Kunst auf Papier« stellt die Fotografie besondere Anforderungen an Aufbewahrung und Präsentation. Am Wochenende der Graphik nehmen wir in zwei Veranstaltungen zur Ausstellung die Materialität der Fotografie ins Visier.

Dialogische Führung
Kurator Bertram Kaschek und die Fotorestauratorin Karen Köhler lenken unseren Blick auf die Oberflächen der Bilder. Dabei erläutern sie die fotografischen Techniken und die besonderen Herausforderungen im Umgang mit historischen Fotobeständen.
Sa 12.11. | 14.00 – 15.30 Uhr | im Eintritt enthalten

Exklusive Präsentation
In einer exklusiven Präsentation im Metzlersaal stellt Alexa Dobelmann Werke aus der Sammlung Rolf H. Krauss vor, die nicht in der Ausstellung zu sehen sind und die ihre eigene Materialität zum Thema machen.
So 13.11 | 14.00 – 15.30 Uhr | im Eintritt enthalten

Preview

Rolf H. Krauss, Sukzession 45°, Stadthalle I, 1976, Staatsgalerie Stuttgart, Graphische Sammlung, erworben 1989, Sammlung Dr. Rolf H. Krauss, © Sonja Krauss
Bernd Becher; Hilla Becher, Wassertürme, 1974, Staatsgalerie Stuttgart, Graphische Sammlung, erworben 1989, Sammlung Dr. Rolf H. Krauss © Estate Bernd & Hilla Becher vertreten durch Max Becher (via Sprüth Magers)
Mac Adams, Smoke and Condensation, 1978, Staatsgalerie Stuttgart, Graphische Sammlung, erworben 1989, Sammlung Dr. Rolf H. Krauss © VG Bild-Kunst, Bonn
Helmut Schweizer, Ohne Titel (aus: Handlungen), 1970–1973, Staatsgalerie Stuttgart, Graphische Sammlung, erworben 1989, Sammlung Dr. Rolf H. Krauss © VG Bild-Kunst
Rebecca Horn, Mechanischer Körperfächer, 1974, Staatsgalerie Stuttgart, Graphische Sammlung, erworben 1989, Sammlung Dr. Rolf H. Krauss © VG Bild-Kunst, Bonn

Events

load more events
to top